roze kokosballetjes - coconut bliss balls


Oh die balletjes, heel hip en trendy dezer dagen. Geheel terecht weliswaar, want zeg nu zelf, toch niks zo plezant dan van die kleine leuke hapjes bomvol smaak én vitamines? Gezond snoepen, daar kunt ge toch gewoon ni tegen zijn :)

Op Amerikaanse sites vind je ze terug onder verschillende namen: bliss balls, energy bites, energy balls. Meestal een combinatie van noten en gedroogde vruchten, al dan niet met iets van granen of zaden erbij, soms nog kruiden of specerijen.


Zelf ben ik nogal fan van de notenrepen van Nak'd (en nee, ik verdien hier niks aan), die zijn zo lekker en goed gebalanceerd qua smaak, ik heb er altijd in huis. En eerlijk gezegd, toch ook wel heel handig. Ik zou zelfs voorzichtig durven opperen dat ge waarschijnlijk niet veel duurder uitkomt dan wanneer ge ze zelf maakt. Wanneer ik me er dan toch aan waag om er zelf te maken, wil ik dat ze snel en simpel zijn, met redelijk goedkope ingrediënten in verhouding.


fruitig roze cranberrie - amandelmeel


Het idee voor deze bollekes kwam eigenlijk vanuit een andere hoek. Ik zat met een geopend pakje gekookte bieten en bedacht toen dat dat wel goed combineert met kokos. Cranberries zouden er, in tegenstelling tot dadels, ook nog eens toe bijdragen dat het eindresultaat niet alleen fruitig maar ook mooi rozig paars zou blijven. Het oog wil ook wat, ni waar?

De eerste versie maakte ik met amandelmeel en cranberrie, wat resulteerde in een fris, zacht fruitig roos bolleke: héérlijk! 

Nu had ik laatst nog kokosmeel staan dat op moest (ja, zo ontstaan vele recepten, met ingrediënten waar dringend iets mee gedaan moet worden voor 'het te laat is'). Dat bleek algauw een even groot succes. Kokosmeel slorpt veel meer vocht op dus het balletje wordt vanzelf al wat steviger, ook dankzij ne lepel kokosolie. Raar genoeg smaakt deze versie niet méér naar kokos dan de vorige, ook iets minder fruitig en toch zou ik niet kunnen zeggen welke ik nu de lekkerste vind. Laat het dus maar afhangen van welk meel ge in huis hebt ;)
Maar kokos en cacao, tja... daar begin ik ook spontaan bij te glimlachen, en dat past dan weer wél beter bij kokosmeel... en tegenover die bittere rauwe cacao mag er wel een donkere zoete dadel tegenaan gegooid worden. Zodus ziehier 2, ha nee, eigenlijk zelfs 3 recepten voor de prijs van 1. Alstublieft. Graag gedaan. 


donkerder door dadel - steviger door kokosmeel

amandeelmeel + cranberrie

1 niet te grote gekookte rode biet
40g amandelmeel
50g cranberries
40g kokosrasp + om in te rollen

Alles mixen en zacht met de handen bollekes rollen. Laten opstijven in de koelkast. Op zijn lekkerst fris.  


kokosmeel + dadel

1 niet te grote gekookte rode biet
30g kokosmeel
20g cranberries
1 grote (medjool) dadel (+- 20g, ontpit) 
20g kokosrasp + om in te rollen
10g kokosolie (zacht, hoeft niet gesmolten te zijn)
1/2 el chiazaad
3 à 4 tl (rauwe) cacao (naar smaak, let wel, te weinig is niet lekker dus durf er gerust, beetje bij beetje, wa meer in te doen)

Alles behalve de cacao en de kokosrasp mixen. De helft van het deeg tot balletjes draaien en doorheen de helft van de kokosrasp rollen. Een halve theelepel cacao mengen met de rest van de kokos. De rest van de cacao gaat doorheen het resterende mengsel. Balletjes rollen en in de bruine kokos dippen. Bewaren in de koelkast en proberen niet alles in een keer op te eten ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten