verrassende ooewy gooewy brownie


Houdt uwe lepel al maar klaar, deze brownie is zo smeuïg dat em eigenlijk al bijna begint te neigen naar e moelleuxke! 
Op zijn lekkerste recht uit den oven, dampend en blazend, recht naar uw mondje. 

Het fijne aan dit recept is dat het een schuilplaats is, en zo ook het perfecte alibi vormt, om wat extra groenten binnen te spelen, namelijk zoete aardappel! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik er zo enthousiast over zou zijn. Door de zoete aardappel krijgt deze gourmandise alle gezonde of moeilijke (tis maar hoe ge't beziet) labeltjes die ge u kunt wensen, geschikt voor bijna iedereen: vegan, glutenvrij, koolhydraatarm, zonder extra vet (enkel noten), zonder geraffineerde suikers en zelfs die laatste kunt ge makkelijk naar eigen zin aanpassen. Ik koos deze keer voor ahornsiroop, dat past zo lekker bij de zoete aardappel. Volgende keer, want die komt er zeker, wil ik het testen met dadels, da kan ook ni anders dan goe smaken.

Nu zou het kunnen dat een paar minuutjes minder bakken nog meer moelleux gelijkenissen oplevert of een paar minuutjes meer eerder naar een drogere richting zonder nood-aan-een-lepel uitgaat, of misschien ga'k nog wat spelen qua verhouding amandelmeel - amandelpasta, maar ik kon niet wachten om het recept alvast te geven. Feel free om jullie ervaringen te delen. 

Het recept is supersimpel en ge hebt er niet veel werk aan. Wel een klein beetje voorbereiding om de groenten te roosteren. Ik probeer af en toe, als ik den oven voor iets anders opzet, een paar zoete aardappels of wat pompoen (moet in principe ook gaan voor dit recept) mee te roosteren en gepureerd opzij te zetten, al dan niet in de vriezer. Zo heb ik altijd wat puree bij de hand om sneller iets lekkers te kunnen toveren. 


ingrediënten voor een kleine brownie (2 à 4 porties)
  • 1 cup zoete aardappelpuree = 2 eerder kleine zoete aardappels
  • 1/2 cup amandelmeel
  • 1/4 cup amandelpasta
  • 2 el cacao (ongezoet)
  • 2 el ahornsiroop
  • 1 tl wijnsteenbakpoeder
  • 1/4 tl vanillepoeder
  • snufje zout

Verwarm de oven voor op 200°. Je kan de aardappels schillen en in blokjes snijden en zo een kwartiertje roosteren ofwel prik je met een vork of een scherp mes enkele keren in de zoete aardappels (dus niet geschild) om ze 15-20 minuten te laten poffen. Na even afkoelen kan je ze makkelijk pellen. Ik kies bij voorkeur voor het minste werk (het laatste dus). In beide gevallen pureren met de blender.
Zet de oven nu wat lager, op 180°. 
Voeg de rest van de ingrediënten erbij en mix ze tot een smeuïg geheel. Giet over in een lage cakevorm die je bekleedt met bakpapier. Een dik halfuur tot 35 minuten in de oven of tot een prikker er proper uitkomt. Probeer toch eventjes te wachten voor ge proeft want met een verbrande tong gaat alle smaak verloren ;) Smakelijk!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten