koekskes * chocolalala * vegan * koken met de dochter



Koekskes, da was 't plan. Aangemoedigd door ne vriend die een foto postte al taarten bakkend - kliederend met zijn dochter (dapper!), dacht ik, da moeten we ook nog ne keer doen. Uit vorige pogingen om samen met mijn dochter in de keuken te staan, heb ik geleerd dat ik op dat gebied toch wel enigszins tekortschiet qua geduld. Nu is mijn elfke gezegend met talrijke talenten die ik hier ni ga oplijsten, en zie ik haar doooooooodgraag, ze heeft de concentratie van ne goudvis. (neuh, ik weet ni van wie ze da heeft) Maar bon, twas al lang geleden en soms is da gewoon wel nodig en fijn.
 
Zodus, stel ik haar vrijdagavond op de hoogte van de weekendplannen met de verwachting da ze keiblij gaat zijn... ni dus. Koekskes ofwa? Dan mogen het nog haar lievelingskoekskes zijn, ze werd er efkes stillekes van. En als zij stillekes wordt, dan ziede de radarkes draaien en moogt ge u aan iet verwachten.

"Ik zou eigenlijk liever peperkoek maken... Veel. En groot. Dan kunnen we een huisje maken. Waar we zelf in kunnen. Of nee, we kunnen FANTASIELAND maken! En Peter Pan en de slimme jongens!! En kapitein Haak en zijn schip!!! Met trampolines! Gemaakt van pupkeek (cupcake). En snoep-bloemen..."

oh boy...
waar ben ik aan begonnen...
(neuh, geen idee van waar ze da heeft)

We zagen het al helemaal voor ons. Had de Droomfabriek nog bestaan, ik had haar ingeschreven. Gelukkig is ze wel voor enige rede vatbaar en zouden we ons uitleven in koekskes, keekskes, lego en plasticine.

We zijn vandaag niet buiten geraakt, ons huisje ruikt heerlijk en morgen vliegen we zwaar in de lego en raken we waarschijnlijk ook ni buiten. Maar bon, creatieve ontwikkeling is ook belangrijk, ni?


Al bij al, heeft ze da heel goe gedaan, met de nodige 27 onderbrekingen, heeft ze bijna alles alleen gedaan (allez, ongeveer he) en ben ik mijn geduld ni verloren (of toch zo goed als).


Het recept voor de koekskes komt uit het geweldige 'Goed Zoet' van Nanne Hogeland (zware aanrader voor àlle zoetebekken, niet enkel degenen die geen geraffineerde suikers willen/mogen eten). Ik maak ze minder zoet en gebruik ontgeurde kokosolie iplv boter zodat ook mijn vegan friends ervan kunnen meegenieten.

Ook de cakejes zijn vegan friendly geworden, al was dat vooral omdat ik niet genoeg eieren meer in huis had. Een ei kunt ge vervangen door banaan, pindakaas of appelmoes, deze keer koos ik voor chiazaad. Ik hou enorm van de structuur van die kleine zaadjes, ge moet ze efkes laten weken waardoor ze een beetje slijmerig worden (klinkt goor en tziet er ni echt uit, but trust me on this one) en dus perfect als bindmiddel gebruikt kunnen worden. Veel smaak heeft da ni, een kleine noterige hint, maar wa vooral plezant is (behalve dat 't gezonde bommetjes zijn), is dat ze de cakejes een fijn krokant crispy buitenrandje geven. Binnenin het cakeje merkt ge der niks van, bijt ge gewoon in een vertrouwde luchtig sponzige cake. Afin, nen aanrader dus.

 

ingrediënten voor 4 cupcakes

  • 100g volle speltbloem
  • 2g (wijnsteen-)bakpoeder + 1g baksoda (of 4g bakpoeder)
  • 65g ontgeurde kokosolie, gesmolten
  • 50g oerzoet
  • 1 el cacao (ongezoet)
  • 2 el chiazaad, geweekt in 6 el ongezoete amandelmelk
  • 0,5 tl vanillepoeder
  • snufje zout



Verwarm de oven voor op 175°.

Klop de kokosolie, het oerzoet en het zout zo romig mogelijk (dat gaat niet zo vlot als met boter, maar dat geeft niet). Meng er het chiazaadpapje onder en voeg er dan de rest van de ingrediënten bij.
Een kwartier de oven in of tot een prikker er proper uitkomt. Smullen maar!







1 opmerking: