socca socca socca for lunch

Een van mijn favoriete lunchrecepten, snel, verwarmend en uiterààrd kei-lekker: socca!
Op zich een prachtig woord, maar daarmee weet ge misschien nog niet veel. Socca is een dikke hartige pannenkoek gemaakt van kikkererwtenmeel. Het is een streetfood-specialiteit in het zuiden van Frankrijk, meer bepaald in Nice. Nu moet ik bekennen dat ik er nog nooit van gehoord had, ondanks dat daar familie van mij woont. Spijtig, ik had dit al veel langer willen kennen!

Ook in Italië hebben ze een gelijkaardig recept, maar daar heet het farinata. Hier laten ze het deeg een nacht rusten vooraleer het in een taartvorm in de oven te bakken. Soms gebruiken ze rozemarijn als smaakmaker. Dit recept is handig als ge een happeke zoekt voor een feestje. Je kan de farinata in stukken snijden en met de hand eten. En waarschijnlijk kent niemand het dus da's ook weer plezant.

Heel wat verder, in India, is er ook een variant op dit recept te vinden, de naam ontglipt me, die was niet zo vlot te onthouden. Warm & spicy, met yoghurt in het deeg. En ja, die kruidekes wekken altijd mijn interesse :)


Ondertussen heb ik mijn eigen basisversie waar ik steeds op terugval voor een snelle voedzame lunch. Zomer of winter, het smaakt altijd. Aan de buitenkant een dun licht krokant korstje, vanbinnen smeuïg. Beetje spelen met kruiden en specerijen...
Komijn moet er voor mij bijvoorbeeld echt in. Kurkuma brengt niet alleen de smaak maar ook de kleur tot leven. Een gouden zonnetje. 
De ene keer met water, de andere met ongezoete amandelmelk. Zo wordt de koek nog voller, smeuïger, bijna romig. Heerlijk! 


Reken 50-75g kikkererwtenmeel per persoon en 3x zoveel water.
tijd om de socca om te draaien!

50g kikkererwtenmeel
150 ml water (of ongezoete amandelmelk voor een nog rijkere smaak)
1tl komijn
chilipoeder naar smaak
0,5 tl kurkuma
zwarte peper
zout
olijfolie (scheut in het beslag en een om te bakken)


Meng alle ingrediënten. 
Koken is soms echt heel simpel...


Laat bij voorkeur minstens een kwartier staan, dit komt de textuur ten goede, maar 't is niet dat het zal mislukken als ge geen geduld hebt.
Verwarm een flinke scheut olijfolie in een koekenpan. Wanneer de pan goed heet is, giet je het beslag erin, net zoals bij pannenkoeken. Zet het vuur weer wat lager en laat enkele minuten bakken tot er wat puttekes verschijnen. Kijk met een spatel of de onderkant al een mooi kleurke krijgt en draai om. Laat opnieuw verder garen tot ook deze kant een mooie gouden kleur krijgt. Serveer het lekker warm, eventueel met een yoghurtsausje erbij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten