fruitige spruitjes

"Mama mama, ik wil nog eens spruitjes eten!"


Blij verrast kijk ik mijn pruts aan. Rondom ons zie ik vanuit mijn ooghoek enkele verbaasde blikken opkijken in de winkel.
Jawel, de kleine kieskeurige eter die weigert pompoen te lusten (ik verdenk haar ervan dat het een kwestie van niet willen is, één brok genetisch aangelegde koppigheid... ), vraagt mij om spruitjes.

Opgewekt begin ik de spruitjes te kuisen, ook daar helpt ze me graag bij. Onderste stukje eraf, paar blaadjes afpellen, kruisje snijden in het steeltje en hop, de kookpot in. Een kwartiertje later, giet ik ze af, ze mogen vooral niet plat gekookt worden. Ik wil een knapperige spruit, die na het koken wordt opgebakken in wat olijfolie, samen met onze favoriete tofu-worstjes én... ne zoeten appel.

Veel meer woorden kan ik daar niet aan vuil maken. Het is gewoon een zalige combinatie.

Er werd mij ooit aangeraden om pas spruitjes te eten nadat het gevroren heeft. Door de kou wordt hun zetmeel nog sneller omgezet in suiker en smaken ze dus een beetje zoeter.


Ingrediënten (2 pers.):
  • spruitjes naar believen
  • 1 pakje gerookte tofuworstjes, in schijfjes gesneden (onze favoriete zijn de zgz. pikante barbecueworstjes van Taifun)
  • minstens 1 zoete appel, ongeschild en in blokjes

Kook de spruitjes in gezouten water. Check na 10-15 minuten of je ze kan doorprikken met een vork, ze mogen niet vast blijven zitten. Giet ze af en begin ondertussen de schijfjes worst op te bakken in olijfolie op een zacht vuur in een grote koekenpan. Halveer de spruiten en voeg ze bij de tofuworst nadat je deze hebt omgedraaid. Snij nu de appel in blokjes en gooi die er ook nog bij. Laat nog even op het vuur staan tot de meerderheid wat korstjes begint te vertonen.



Wie wil, kan uiteraard wat bijkruiden. De worstjes zijn al vrij zout. Enkele draaien aan de pepermolen maakt het net dat tikkeltje pittiger. 


Je kan er eventueel bruine rijst bij serveren of als bijgerecht, maar mits voldoende van alles, vormt het een licht doch zeer smakelijk koolhydraatarm hoofdgerecht.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten