Bladerdeeglekkernijen - efficiënt keuzestress omzeilen




Het is zondag en ik heb een rol vers bladerdeeg in huis. Doorgaans maak ik deeg liefst zelf, maar gemakkelijk is ook wel eens tof. Deze was dan nog én bio én volkoren én met échte boter. Maar daar sta ik dan. Wat ga ik maken? Duizend en een recepten vliegen door mijn hoofd. Er is altijd een hele lijst die ik wil uitproberen; om dan nog  niet te spreken over de al eerder geslaagde experimenten die we nog eens willen eten...

Het begon met de kaneelrolletjes die mijn moeder had gemaakt. Volle smaak, nét iets te zoet voor me maar ook daardoor net zo smakelijk. Niet zo moeilijk, zei ze. En toen zag  ik een receptje van Bosh! passeren (ge kent ze misschien wel, die 2 vegan-mannen met hun snelle filmkes waar ge spontaan van begint te kwijlen) ... het kan zowaar nog makkelijker! Rol een stuk bladerdeeg uit, strijk er gesmolten (plantaardige) boter over, bestrooi het met suiker en kaneel, wa nootjes, wa rozijntjes en hup, den oven in. Da zag ik al helemaal zitten. Maar...

't Is wel deeg met échte boter, dat doet me vooral aan croissants denken, want ja, da wil ik ook al lang eens testen, en nog eens eten want sinds ze die halfvoorgebakte in den bio-planet ni meer verkopen, hebben we geen suikerloze koffiekoeken meer gegeten en da smaakt toch wel ne keer. Oeoeh, dan kunnen we  die vullen! Had ik ni iets gezien met appeltjes? Kaneel? Nootjes? Amandelspijs! CHOCOLADE?!

Appeltjes, fruit... wa was da ook al weer? Pull-apart-bread-achtig-iets... kleine kommetjes maken met paar stukjes fruit erin, tegen elkaar geplakt. Mini-taartjes dus eigenlijk. Mmm ja, daar vraagt mijn elfke al een tijdje achter...


Hoe groot is da eigenlijk zo ne rol? Kan ik ni gewoon een proeverke van alles maken? OOOh ja, proeverkes, daar hou ik van :)

Eerst een klein schetske om het deeg optimaal te benutten.

Zet alle ingrediënten klaar om zo snel mogelijk te werken. Het deeg wordt al gauw plakkerig en daardoor minder handelbaar. Verwarm de oven voor op 180°.


Ingrediënten:
  • bladerdeeg
  • 1 stukje chocolade min. 50 % (Vivani heeft een kleine reeks gezoet met kokosbloesemsuiker)
  • een klein appeltje, in schattige stukskes gesneden
  • kaneel
  • een paar pecan-noten
  • amandelpasta
  • 1 el amandelmeel
  • evt ahornstroop
  • verkruimeld speculaasje zonder geraffineerde suiker (eco-biscuit)


Ik gebruikte het meegeleverde bakpapier, lekker handig. 


Snij het deeg in de gewenste vorm. Driehoekjes voor de croissants, rondjes voor de taartjes (vierkantjes moet ook lukken), en een lange rechthoek voor de kaneelrolletjes.

Vullen maar!


Voor de tarteletjes:

Leg enkele mini appelpartjes op elkaar. Strooi er wat kaneel en/ of verkruimelde speculaas over. Vouw de randjes omhog en duw ze tegen elkaar zodat ze rechtop blijven staan.


Kaneelrolletjes:

Voor een meer sappig rolletje, strijk je eerst gesmolten boter of olie over het deeg. Ik deed dit niet (ok, ik vergat het) maar ik hou wel van een iets drogere 'koek'.
Strooi ook de verkruimelde speculaas en kaneel erover het. Eventueel wat verkruimelde pecannoten en/of rozijnen.
Rol er een korte 'sossis' van die je in schijven snijdt. Druk de rolletjes tegen elkaar.


Voor de croissants: (onder van rechts naar links)
  • een paar 'naturellekes'
  • een reepje chocolade
  • een schijfje appel, wat amandelpasta, kaneel en een verkruimelde pecannoot
  • een eetlepel amandelmeel en een paar drupjes ahornstroop
  • de restjes bovenaan werden ook croissantjes, sommigen met een stukje chocolade, andere met een streep amandelpasta en de kleinsten au naturel

 Een 20-tal minuutjes in de oven en smullen maar!


na
voor












Geen opmerkingen:

Een reactie posten