happy citroentaart (met onverwachte twist)


Opgevist uit mijn archief: een stukje (tekst! niet de taart) dat even is blijven liggen, maar het leek me toch de moeite om het nog te posten. Het recept is een variatie op eentje dat ik al eerder prijsgaf, deze maakte ik naar aanleiding van mijn dochters verjaardag, maar eigenlijk hebt ge niet écht een excuus nodig voor een lekker hapje taart...

banaan-chocolade & citroen & quinoa-pralinekes


Verjaardagen zijn er om gevierd te worden, een perfect excuus om eens in de taarten te vliegen. 3 taarten wilt ge, pruts? U vraagt, wij draaien, afin, ik koken. Of zoiets...
En ach, 3 taarten als ge 4 jaar wordt, dat klopt toch niet echt hé, dus doen we er nog een pralineke bij. Zomaar, omdat 4 dessertjes voor een vier-jaardag toch beter past. Restjes voor de lunch :)





Maar bon, terug naar de citroentaart, daar waren geen restjes van, terwijl ik deze zelf de meest gedurfde keuze vond. Er zit namelijk een geheim, of eerder verrassend ingrediënt in: zijden tofu!
Redenen genoeg dus om ze maar eens opnieuw te maken :)

De veganistische optie tussen de taarten, vooral voor degenen die toch wel een lekkere cheesecake durven missen, komt deze taart wel dicht in de buurt. Zijden tofu is veel zachter qua textuur dan gewone tofu, zoals pudding of soms zelfs meer lopend. De tofu smaakt (gelukkig) totaal niet door, mede dankzij een flinke dosis citroensap. Lekker pittig en fris, een citroenglazuurtje zou hier ook niet mis bij passen, bedenk ik ineens... hmm, da's voor de volgende keer. Voor een keertje heb ik toch maar (biologische) kruimeldeeg gekocht (let wel op de ingrediënten, ze zijn niet allemaal zonder suiker of rare toevoegingen). Een speculaasbodem of eentje op basis van kokoskoekjes (80g koekjes + 2 el kokosolie) past er ook heel goed bij. Banaan zorgt hoofdzakelijk voor de zoete toets samen met een beetje kokosbloesemsuiker.

300g zijden tofu
een halve kop citroensap (1-2 citroenen)
1 banaan
50g palm-/kokosbloesemsuiker
2 el kokosolie
3 tl vloeibare bloem of maïzena
2 tl vanille
1/4de tl zout
kruimel- of koekjesdeeg

Verwarm de oven op 180°. Schik de taartbodem in een ronde springvorm van 24cm. Indien je een koekjesbodem maakt, kan je die even laten opstijven in de frigo. Kruimeldeeg moet je een beetje doorprikken met een vork.
Mix alle ingrediënten voor de vulling tot een egale smeuïge massa. Proef of er genoeg zoet en citroen inzit. Giet of schep de vulling voorzichtig in de taartvorm. Schuif in de oven tot het mengsel gestold is of de randjes goudbruin zien. Laat minstens een uurtje afkoelen, liefst ook nog een uurtje in de frigo zodat de taart steviger wordt. Smakelijk!



Voor het andere recept, zonder banaan en met speculaasbodem, klik hier:
vegan zijden citroen-'cheese'-cake


Geen opmerkingen:

Een reactie posten