hartige rode kool-taart

Dit receptje bevat alles waar ik blij van word: zoete rode kool, feta en een lekkere zelfgemaakte taartbodem met een mij eerder onbekend ingrediënt, nl. chufameel! Ik vond dit receptje bij Bio-Planet, uiteraard heb ik het enigszins aangepast.

Op vraag van mijn dochter was er eindelijk nog eens rode kool in huis. Nu is zo'n kool altijd genoeg om er zo'n 3 à 4x van te eten. Een halve kool past net in mijn kookpot, dus meestal begin ik met het basisrecept, samen met witte tofu-worstjes van Taifun. De tweede portie verdwijnt in de diepvries. Een dag of twee later is het dan tijd om de andere helft klaar te maken (aangesneden kool kan je best binnen de drie dagen verwerken), maar dan wil ik die wel anders serveren, bvb met een Marokkaans tintje (rode kool met een Marokkaans tintje). De combinatie rode kool - feta - tijm werkt geweldig goed voor ons. Dochterlief heeft het echter niet zo voor couscous maar wel voor groentetaart dus voilà! En plus had ik kort hiervoor chufameel ontdekt, en was het hoog tijd om er eens iets anders dan pap van te maken. Chufameel wordt gemaakt van de chufanoot, ook wel tijgernoot of aardamandel genoemd.  Het is eigenlijk geen noot maar een knolletje dat onder de wortels van de knolcyperus groeit m.a.w. goed voor mensen met een notenallergie én het is ook glutenvrij. De zoete smaak doet echter wel wat aan noten denken. Het meel is vrij korrelig, daarom leek het mij wel een goed idee om het te mengen met ander meel. Ik was echt verrast door deze taartbodem, dit zal ik zeker ook nog gebruiken voor fruittaart of iets à la spritz-koekskes. In het originele recept wordt er ook Parmezaanse kaas in het deeg verwerkt, ik had dat niet in huis. Het deeg was daardoor wel iets natter en plakte wat aan het bakpapier tijdens het uitrollen. Het was een beetje pruts- en plakwerk om het in de springvorm gepuzzeld te krijgen maar na het bakken merk je daar niks van. De volgende dag was het zelfs helemaal stevig en ook koud ging het vlotjes binnen. 


Voor degenen die geen vast basis-rode kool-recept hebben, geef ik hier nog eens het mijne. Je hebt voor deze taart niet zoveel nodig, de rest kan in de diepvries of voor een ander recept gebruikt worden.
een halve rode kool (500-700g), fijngesneden
2 zoete appelen (type Jonagold), in stukken
1 dikke zachte peer, in stukken
1 kaneelstokje
6 kruidnagels
zout
evt bodempje water
ongeveer 40' laten zachtjes stoven tot de kool zacht is





bodem:
90g chufameel
90g speltmeel
120g boter, in blokjes
1 ei
snuf zout
evt. 50g geraspte Parmezaanse kaas

vulling: 
140g blokjes feta 
125ml geitenyoghurt
tijm, peper en beetje zout naar smaak
1 appel, dunne schijfjes 
genoeg rode kool om de taart te vullen

optioneel: gril wat pijnboompitten in een droge pan om de taart af te werken!

Meng de droge ingrediënten voor de bodem. Kneed met je vingers de boter erdoor tot een kruimelig deeg, dan mag je er de helft van een losgeklopt ei doormengen om een glad deeg te bekomen. De rest van het ei gebruik je straks om de rand in te smeren. Laat het deeg 1 uur rusten in de frigo. 
Rol het deeg uit tot ongeveer een halve cm dik en bekleed er een springvorm van 23cm mee. Prik er gaatjes in met een vork.
Schik de schijfjes appel op de bodem. Vul de vorm op met de rode kool en overgiet deze dan met het yoghurt-feta-mengsel. Vouw de zijkanten van het deeg naar binnen en bestrijk deze met het losgeklopte ei. Indien je nog wat van het ei overhebt, kan je dat bij het kaasmengsel gieten. 
Nu mag het nog een halfuur in een voorverwarmde oven op 180°.  
Serveer het warm, lauw of koud, al dan niet met een slaatje erbij. Smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten