lenterolletjes (rijstvel, koud)


Een zonnige lentedag: de perfecte dag om eindelijk eens zelf springrolls te maken. De rijstvellen lagen al een tijdje te lonken in mijn voorraadkast. Op zoek naar het juiste recept kwam ik verschillende mogelijkheden tegen: koude bereidingen met rauwe groentjes erin, in de oven gebakken, gekookt of gefrituurd, verrassend veel mogelijkheden. Steeds stelde ik het experiment maar uit uit vrees dat het teveel plakkerig gedoe zou zijn. Onterecht, zo bleek algauw! Een bord met water om de velletjes even te laten weken, vulling erop en oprollen. Sommige recepten raden aan de vellen te weken in lauw water, ik gebruikte water op kamertemperatuur en dat ging vlot. Lang genoeg zodat ze niet breken tijdens het rollen, niet te lang anders beginnen ze dan weer wat teveel te plakken. En ok, mijn rol-techniek zit nog duidelijk op beginnersniveau, desalniettemin resulteerde de eerste test in een smaakvolle lichte lunch.


voor 3 goedgevulde rolletjes:

3 rijstvellen
1 geraspte wortel
een halve avocado
5 cm komkommer
een goed handvol babyspinazie

Eigenlijk kan je helemaal kiezen welke groenten je gebruikt, de combinatie avocado - komkommer - mango - koriander lijkt me ook heel lekker!


dressing:

1el sesamolie
1tl tamari (sojasaus)
1tl ume-su (Japanse azijn van gepekelde pruimen, je kan ook witte wijnazijn gebruiken)
gember naar smaak (ik gebruikte poeder, vers geraspte gember kan ook)
evt wat chilipoeder voor wie het wat pittiger lust


Was en snij de groenten en meng de ingrediënten voor de dressing zodat alles klaarstaat voordat je begint te rollen.
Week rijstvel per vel in een diep bord gevuld met water, 20-30 seconden. Schep een dikke eetlepel groenten op het vel en een beetje dressing erover. Vouw het vel over de vulling zodat die ongeveer in de helft geplooid wordt, vouw de zijkanten naar binnen en rol verder op. Serveer op een kleurig bord met de rest van de dressing om te dippen en geniet ervan in het lentezonnetje!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten