bloemkool-puree met hazelnootolie en gebakken rode bietjes met kokos


Een eenvoudige maaltijd met last minute verrassingen, dat vind ik leuk! De laatste dagen ben ik de kookboeken van Pascale Naessens aan het uitpluizen, zoals altijd op zoek naar interessante combinaties. Zo stootte ik op bloemkoolpuree met hazelnootolie. Daar kon ik niet aan weerstaan! Ik had ook nog onze teerbeminde tofuworstjes liggen (groot succes hier!) en een pakje gekookte rode biet dat op moet. Mmm, dat heeft me weer heerlijk gesmaakt...

De bloemkool heb ik gestoomd, drie vierde ervan tot puree gestampt, beetje zwarte peper erbij en flink wat hazelnootolie. De zachte notensmaak doet me aan de praliné-vulling van chocoladepralines denken maar past ook perfect in hartige gerechten. Tot nu toe had ik die enkel in slaatjes gebruikt, dus was ik heel blij om het eens in een warm gerecht te kunnen serveren.

De rest van de gestoomde bloemkool vroeg om een frisse kruidenvinaigrette (olijfolie, een theelepel balsamico-azijn, een theelepeltje mosterd, peper, zout, een paar takjes bladpeterselie, enkele blaadjes citroenmelisse, 2 sprietjes bieslook). Eergisteren hadden we onze artisjokblaadjes in deze vinaigrette gedoopt, zo bleek die ook de smaak van de artisjok opgenomen te hebben... Héérlijk! Paste perfect bij de bloemkool!

De tofuworstjes snij ik het liefst in dunne plakjes om ze dan op te bakken in olijfolie. Zo krijgen ze een ietwat krokant korstje.

Rode bieten koop ik vaak voorgekookt in een pakje, sommige gerechten zijn nu eenmaal handiger als ze al gekookt zijn. Bio en goedkoop, daar kan ik niet tegen zijn. Snij de biet(jes) in kleine blokjes en bak hem/ze op in wat olijfolie met een snuifje zout, de blaadjes van enkele takjes tijm en een dikke snuf kaneel. Een minuutje of 10 zou meer dan genoeg moeten zijn. Tegen het einde mag de geraspte kokos erbij.


ingrediënten (2 personen):
1 kleine bloemkool
hazelnootolie
zwarte peper
kruidenvinaigrette (verse kruiden naar keuze, de eerste frisse sprietjes uit de tuin)
2 gekookte bietjes
zout
tijm
kaneel
kokosrasp
tofuworstjes (Taifun of de Hobbit, opgelet: sommige soorten bevatten rietsuiker)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten