spitskoolcurry

Veel groentjes in huis en vooral veel die mijn 4-jarige niet wilt lusten. Spitskool echter meestal wel, ik wou er eens iets anders mee doen dan puur stoven. Lekker warme curry, mmm... Dus... oh ja, nog een potje yoghurt, ideaal om het proeven wat te stimuleren. Gewoon opletten dat ze niet alleen het sausje opeet...
Kokos combineert perfect met curry, het mag zeker niet overheersen, enkel de smaak verfijnen. Kokoscrème (creamed coconut, vaste santen) is daarvoor ideaal. Het is een blokje ingekookte kokosmelk. Door zijn vaste vorm is het maandenlang houdbaar, gemakkelijk te doseren door er een stuk af te snijden of te raspen.
Awel, 't heeft mij gesmaakt, en mijn dochter, die kan mij nu ni meer proberen wijsmaken dat ze al die groenten niet lust :)

voor 2 personen:

1 dikke sjalot, fijn gesneden
halve pastinaak, halve maantjes
1 wortel, halve maantjes
1 zoete aardappel, kleine dobbelsteentjes
1/3 van een spitskool (ik gebruikte het topje), fijne sliertjes
10 cm courgette, in de lengte in 4 gesneden, dan in schijfjes
1 puntpaprika, rechthoekjes van 0,5 - 2cm
1 teen look, geplet
stukje gember, dunne schijfjes
3 tl curry (madras) poeder
schijf kokoscrème (santen), brokjes
handje vol cashewnoten
citroensap
olijfolie
peper & zout

raïta (gekruid yoghurtsausje):  125 ml geitenyoghurt  -  10 cm komkommer  -  1-2 tl currypoeder  -  1 tl komijnpoeder  -  snuf zout    -  draai van de pepermolen  -  scheutje olijfolie

Heel wat groentjes snijden! Begin met de look te pletten en de gember en sjalot te versnipperen. Zij gaan in de warme olie samen met een dikke theelepel currypoeder. Ondertussen wordt de wortel gesneden, die mag er dadelijk bij. Zo achtereenvolgens: pastinaak, paprika, zoete aardappel, courgette, telkens snijden, toevoegen, de volgende snijden. Laat deze groentjes even rustig hun ding doen met het deksel erop. Wanneer ze lichtjes aan de bodem van de kookpot beginnen te plakken, mag er een dikke kluts water bij, met de rest van het currypoeder, peper en zout. De spitskool mag nog heel even wachten, tot het water ook goed warm is, zij moet maar een tiental minuutjes meestoven.
Dit is het goede moment om alle ingrediënten voor het yoghurtsausje te mengen. Proef en kruid bij naar smaak.
De kokoscrème mag er nu bij, die lost vlot op in het warme vocht van de groenten. De cashewnoten mogen er in en wat citroensap, ik heb er een halve citroen net niet helemaal in uitgeknepen. Laat nog een minuutje of twee zachtjes pruttelen.

Lekker met bruine rijst, ik vermoed ook met quinoa, zelfs zonder koolhydraten lekker buikske vol :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten