heerlijke hummus

Ik ben verzot op kikkererwten.
Alleen de naam al: kikker-erwt. Direct ook de reden waarom mijn dochter ze zelfs ni wilt proeven, zucht... maar nee, 't heeft niks met kikkers te maken... eigenlijk is het een verbastering van kekererwt. Pois chiche in't Frans, da klinkt zo bouncy (link met de kikker?). Chick-pea voor de Engelstaligen, daar lijkt het meer op een kiekske... of een meisje. Maar 't allerleukst klinkt 't in de mooiste taal ter wereld, nl. Italiaans. Ceci. Spreek uit als tsjè-tsji. En zo lijkt 't alweer chinees, ha! 






Ik herinner me nog mijn allereerste kikkererwt. Die zat verstopt in mijn eerste échte couscous royale. Wat een ervaring! Betoverd door de kruiden en specerijen, de zachte groenten die wegsmelten nog voor je erop kon bijten, zittend op de grond rond een lage ronde tafel en dan ontwaart ge plots zo'n klein bolleke da ge nog ni kent. Liefde op het eerste gezicht. Of eerder bij de eerste hap. Het duurde wel efkens eer ik de volle capaciteiten van de kikkererwt ontdekte, maar sindsdien lust ik zowat alles waar deze peulvruchten in verwerkt zijn. Geroosterd, gepureerd, zoet, zout. Alles kan.

Hummus dus. Zo simpel, maar zo lekker. Dipsaus voor frisse groentjes of crackers of als beleg.
1001 recepten. Puur natuur. Met citroen. Kurkuma. Geroosterde paprika's. Pindakaas. Dik en pasteus of zijdezacht en lopend.
Paarse! Jawel, met rode biet. Yommmie!

ook lekker met verse tijm!

Net geen volle pot uitgelekte kikkererwten (ongeveer 200g)
(hou het vocht (aquafaba) bij, het mag erbij indien je graag een zachtere hummus eet en het is ook een goede ei-vervanger!)
1 grote gekookte rode biet
een dikke eetlepel gezouten tahin (donkere sesampasta)
1 tl komijn
chilipoeder naar smaak
1/4 tl zout
evt beetje olijfolie








Alles mixen tot de gewenste smeuïgheid en dippen, smeren, smullen maar!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten