ontbijtwafels

Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe gunt mijn 4-jarige mij een uitslaapmomentje (lees: pas om 8u wakker). Vrolijk wakker worden, dat is plezant, da geeft mij ook direct zin in een extra effortke voor het ontbijt. Laten we nog eens wafels bakken!
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit eigenlijk wel vaker gebeurt, wafels bakken bedoel ik dan, maar daarom ni 's morgens vroeg al, eerder voor de lunch of als namiddagsnack. Gewoonlijk maak ik dan zachte vanillewafels met amandel-/rijstmelk. Deze keer had ik echter zin om wat steviger wafelkes te bakken, zonder zwaar in het vet te gaan duiken. Ik wou ze ook niet te zoet, enkel een gepureerde peer, wat kaneel en rozijnen voor de liefhebbers. Voor hen die meer zoet gewend zijn, is het misschien wel aan te raden een eetlepel kokosbloesemsuiker erbij te doen. Probeer er eerst eens eentje zonder, zou ik zo zeggen ;)

ingrediënten voor 8-10 wafelkes

1 ei
1 peer
100g volle speltbloem
25g amandelpoeder (boekweitmeel kan ook)
snufje zout
3g bakpoeder (wijnsteenzuur)
1g bicarbonaat
30g gesmolten kokosolie
1/2 - 1 tl kaneel (naar smaak)
1-2 handenvol rozijnen (naar smaak)

Laat de kokosolie in een hittebestendig kommetje smelten op de kachel. Mix ondertussen het ei en de peer samen heel luchtig. Meng de droge ingrediënten en roer er het eimengsel door. Nu kan de gesmolten olie erbij. Gooi de rozijntjes erin. Zet het wafelijzer op, het deeg kan even rusten terwijl het wafelijzer opwarmt.
Ik gebruik een dikke soeplepel per wafel. Blijf erbij want ze zijn snel klaar... en snel op ;)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten